Hoe gaan wij te werk?


  1. Bij de start van het schooljaar maken we tijd om concrete afspraken te maken met de scholen en het LSC  tijdens het samenwerkingsgesprek. De gemaakte afspraken noteren wij in DIPLON bij schoolinfo.

  2. Leersteun kan pas opstarten na een onderzoekstraject van CLB.
    In dit traject bepalen CLB samen met de leerling, ouders en de school wat de noden zijn van schoolteam, leerkrachten en leerling om tegemoet te komen aan maximale participatie van de leerling met specifieke noden aan onderwijs.

    Indien uit dit traject een advies voor opstart van leersteun volgt, maakt het CLB een GC-, IAC- of OV4-verslag op waarmee de school een aanmelding kan doen voor leersteun bij het leersteuncentrum.

    Een school kan via het leerlingenpaspoort in IRIS de verslag van CLB inkijken. 
    Met dit stappenplan tonen we hoe de directeur medewerkers van de school of het LSC rechten kan verlenen in IRIS.

    De school meldt de trajecten aan via DIPLON (het digitaal platform van het leersteuncentrum).
     Dit stappenplan kan de school ondersteunen bij de aanmelding van nieuwe of gekende trajecten.

  3. We bespreken elke aanvraag van een school aan de hand van deze filters op onze teamvergadering.

  4. Ondersteuning kan opgestart of heropgestart worden op elk moment van een schooljaar.
    1. Er wordt gestart met een verkennende periode (observatie, gesprekken, verslagen, …).
    2. Nadien wordt er met alle partijen een doel gekozen. Hiermee gaan we samen met de leraar flexibel, op maat en tempo van de leerling en leerkrachten aan de slag.
    3. Deze doelstelling en het proces worden tussentijds geëvalueerd. De ondersteuning loopt verder indien nodig en wordt afgerond waar het kan.
    4. De ondersteuning kan heropgestart worden indien nodig.
  5.